Communicatie op het curriculum – Update 4

De missie is: het vak persoonlijke communicatie op het curriculum krijgen. En ik moet zeggen, die missie begint aardig vorm te krijgen. Stapje voor stapje begin ik te zien hoe dit een succes kan gaan worden. 

Vier TeamTrainingen op een rij

In de eerste week na m’n vakantie startten we met drie TeamTrainingen. Van de Toscaanse zon, prachtige bergdorpjes en heerlijk eten naar drie oerhollandse klaslokalen. Best een overgang kan ik zeggen. Maar eenmaal gestart, voel je de energie in het team en ben je de pasta’s ook zo weer vergeten.

Ter info: De TeamTraining Communicatie is Alles is een actieve workshop waarin leraren met elkaar aan de slag gaan om de belangrijkste communicatie-uitdagingen op school te bepalen, op te lossen en zo de werkdruk te verlagen. 

De eerste TeamTraining was in Rotterdam met Lilian Snijders en daarna twee in Oegstgeest met Eveline Vlasveld. Alle drie naar tevredenheid van de scholen (gemiddeld een 8), maar bij mijzelf knaagde er iets. Het moest nog beter, nog meer inspireren, niet alleen teams laten werken aan hun communicatie maar ook meer achtergrond meegeven.

Leerkrachten in gesprek tijdens de TeamTraining
Het team in Lisse druk in de weer tijdens de TeamTraining

Dus ben ik aan de slag gegaan en heb de TeamTraining omgebouwd. Een behoorlijke klus met een stevige deadline, want 15 oktober stond de vierde TeamTraining geboekt op een basisschool in Lisse.

Het resultaat mag er zijn. De TeamTraining werd heel goed ontvangen in Lisse. De werkvormen verbeterd, meer onderbouwing en de techniek ook weer een stap verder. En, het belangrijkste, wederom een enthousiast team. Ik denk dat de TeamTraining nooit helemaal af is, maar dit is een mooie stap naar een steeds volwassener product.

Voor Lilian was het in Rotterdam de eerste keer dat ze de TeamTraining gaf en ze deed het geweldig. Goed om te zien, want het is de bedoeling dat Partners zoals Lilian en Eveline de TeamTrainingen gaan geven. Lijkt het je leuk om Partner te worden? Bekijk de informatie over partnerprogramma >>

Kennis op de website

Eén van de gevolgen van de nieuwe TeamTraining is dat op de website het onderdeel KENNIS is toegevoegd. De onderzoeken en auteurs / wetenschappers die terugkomen in de TeamTraining staan overzichtelijk naast elkaar. Het kennisdeel op de website dient meerdere doelen:

Leerkrachten kunnen verdieping zoeken na een TeamTraining.

Partners kunnen de kennis tot zich nemen voor het geven van de TeamTrainingen.

Ouders van wie de kinderen het lesprogramma volgen, zien de achtergronden.

En, LBNL, de pagina’s worden op termijn gevonden door Google en dat zorgt voor bezoekers op de site.

256 electroden meten de hersenen van Matthieu Ricard

Het is de bedoeling om nog veel meer kennis over communicatie toe te voegen. Doel: een belangrijke bron van kennis over persoonlijke communicatie worden. Dat gaat echt nog wel even duren, dat snap ik, maar het begin is er.

Bekijk de auteurs en onderzoeken op Communicatie is Alles >>

Tweede serie op ‘t Bolwerk

Vanaf 30 oktober wordt het Lesprogramma weer gegeven op ’t Bolwerk in Leiderdorp. Deze keer echter niet door Eveline maar door de leerkracht van  Groep 8 van ’t Bolwerk, Frederique Kleverlaan. De eerste keer dat de leerkracht het Lesprogramma zelf gaat geven. Spannend.

Doel is om te zien hoe Frederique de lessen geeft zonder veel instructie. Gezien haar enthousiasme weet ik dat het leuke lessen gaan worden. Ik kan niet wachten op een foto zoals hieronder maar dan met de nieuwe Groep 8.

CommunicatieToppers in Leiderdorp
De allereerste lichting CommunicatieToppers in Leiderdorp

Zelf ga ik de lessen bijwonen om weer te kijken hoe het loopt. Net als vorig jaar, achterin de klas met m’n laptop. Observeren, aantekeningen maken en misschien af en toe een beetje bijspringen. Ik heb er zin in!

Volgende halte: alle lessen online

In de slipstream van de lessen op ’t Bolwerk ga ik zorgen dat alle lessen online komen. Ik ga een online omgeving creëeren die leerkrachten helpt om waardevolle lessen te geven met minimale inspanning.

Leerkrachten vinden straks 28 lessen, waarvan er een aantal gratis te gebruiken zijn. Leuk om te testen of het Lesprogramma iets voor hun school is. Van elke les komen online:

Lesdoelen

Digibord presentatie

Slide notities

LesVideo ter voorbereiding

Werkvormen en materialen die nodig zijn

E-mailcommunicatie naar de ouders

Met deze middelen wordt het geven van het Lesprogramma Communicatie is Alles zo makkelijk mogelijk. De leerkracht kan zich dan helemaal richten op de inhoud en interactie met de leerlingen.

Het is een behoorlijke klus maar als dit eenmaal staat, is het product schaalbaar. Als je ideeën hebt of leuke toevoegingen, laat het me weten alsjeblieft. Zodra het live staat zal ik erover schrijven.

De missie is duidelijk

Communicatie op het Curriculum is en blijft de missie. Het leuke van ergens lang over nadenken, is dat steeds helderder wordt hoe je dat voor elkaar gaat krijgen. Toen ik bijna twee jaar geleden begon, was de missie hetzelfde. Alleen hoe daar te komen, was onbekend. Laat ik eens een boekje van twintig pagina’s schrijven, dan moet het wel lukken.  Het is allemaal iets anders gelopen.

Het is super om ergens aan te kunnen werken, waar je zo in gelooft. Ik wil alle mensen bedanken die er samen met mij in geloven (en dat zijn er veel). Het pad wordt steeds duidelijker en de animo neemt toe. M’n zin om er keihard voor te knokken is nog groter dan toen ik begon. Dank!

Communicatie op het curriculum (Update 3)

Terwijl de koffers rechts en links van me worden ingepakt, schrijf ik deze derde update. Man wat heb ik een zin in de vakantie na een halfjaar ononderbroken werken aan Communciatie is Alles. Een nieuw lesprogramma ontwikkelen en in de markt zetten is geen “walk in te park”. Er is een hoop te overwinnen voordat het een succes gaat worden. Bij deze weer een kijkje achter de schermen en plannen voor de toekomst. 

Terugblik kwartaal twee

Zoals ik al schreef in de vorige update, zijn heel veel basisschooldirecteuren enthousiast over het lesprogramma. Er is dus behoefte aan een lesprogramma om kinderen de basisvaardigheden van persoonlijke communicatie te leren. Ik heb steeds twee producten laten zien. Het lesprogramma voor de leerlingen en de TeamTraining voor leerkrachten. De TeamTraining is gericht op het verlagen van de werkdruk door betere communicatie.

Wat opvalt is dat de TeamTraining goed in de smaak valt. Na gesprekken met zo’n twintig directeuren heb ik vijf TeamTrainingen verkocht. Het lesprogramma staat nog maar op één dit jaar. Dat laatste is jammer natuurlijk.

De verklaring is wel logisch. De TeamTraining:

  • Raakt een gevoelige snaar omdat de werkdruk hoog is
  • Is makkelijker in te plannen in het systeem van een basisschool
  • Is een mooie manier om kennis te maken met Communciatie is Alles
  • Is de logische volgorde: eerst leerkrachten trainen en dan de leerlingen

De uitdagingen om het lesprogramma in de markt te zetten zijn:

  • Werkdruk is hoog, geen tijd om over nieuwe dingen na te denken of te implementeren
  • Gebrek aan lessen over persoonlijke communicatie wordt niet als urgent probleem gezien
  • Lessen worden een jaar vooruit gepland en dat geeft vertraging
  • Ons onderwijs is nog steeds teveel gericht op het IQ terwijl sociaal emotionele vaardigheden minimaal zo belangrijk zijn
  • Het onderwijs zit in een stramien dat weinig ruimte laat
  • Gevoel dat het al in lesprogramma’s zit (antipestprogramma’s, taallessen, vreedzame school.)

Als je nog andere redenen ziet, deel ze gerust. Ik zal mijn ideeën over hoe deze uitdaging te tackelen op een later moment met jullie delen.

Oh ja, het boek is vanaf nu ook los te koop. Mocht je het leuk vinden om het project te steunen. Koop Communicatie is Alles >>

De TeamTraining leerkrachten is een succes

Je zegeningen tellen is belangrijk dus ben ik heel blij met het succes van de TeamTraining. Eveline Vlasveld en ik hebben er weer één gegeven en iedereen was enthousiast. De beoordelingen was gemiddeld een negen en men wil de TeamTraining graag aanbevelen aan anderen. Top!

 

TeamTraining- Aan het werk

 

Daarnaast ben ik met een aantal onderwijsprofessionals bezig om de TeamTraining aan te passen voor het Voortgezet Onderwijs. Ook willen we een vervolg hierop maken specifiek gericht op leerling- en oudercommunicatie. Uiteraard gebaseerd op de theorie van Communicatie is Alles.

De TeamTrainingen lijken dus een goede manier om de basis te leggen voor een succesvolle uitrol van het lesprogramma voor de leerlingen.

Het leukste lesprogramma voor scholen

Daarnaast ben ik begonnen om het lesprogamma te verbeteren. De pilot was een succes, maar dat betekent niet dat er geen verbeteringen mogelijk zijn. De aanpassingen bestaan uit:

  • Van 14 naar 28 lessen zodat er meer tijd is voor gesprekken en het lesprogramma een compleet lesjaar vult
  • Verbeterde visuals voor terugkerende elementen (zoals oefeningen)
  • Meer werkvormen verzinnen voor alle lessen
  • Beter stimuleren van de olievlekwerking richting ouders

Voorkant boek Communicatie is Alles met logo

Het uitgangspunt voor alle wijzigingen is dat het simpelweg het leukste lesprogramma moet worden voor zowel leraren als leerling. En het onderwerp communicatie biedt werkelijk de mogelijkheid om dat te doen. Want:

  • Het is cool om te zien hoe snel leerlingen dit belangrijke vak leren
  • Communicatie is af en toe hilarisch
  • Werkvormen zijn krachtige instrumenten om leerlingen te laten voelen hoe het werkt
  • Het is prachtig om de persoonlijke verhalen van leerlingen te horen en goed om te weten wat er speelt in de koppies van jonge mensen
  • Het is mooi om te horen hoe ze het toepassen en dat dat werkt
  • Het is geweldig om te zien dat ouders enthousiast meedoen met de stof via het huiswerk

Ik geloof er heilig in dat als we blijven focussen op het ontwikkeling van het leukste en beste lesprogramma, het succes uiteindelijk niet kan uitblijven.

Meer producten Communicatie is Alles

Het is bijzonder wat een idee teweeg kan brengen. Ik bedacht, heel naïef natuurlijk, dat een leuk boekje van zo’n twintig pagina’s het wel zou zijn. Inmiddels bestaat het lesprogramma uit een boek van 120 pagina’s, 25 presentaties, meer dan 5 werkvormen, communicatie richting de ouders en een handleiding voor de leerkrachten.

Maar daar lijkt het niet op te houden, want door gesprekken met verschillende onderwijsprofessionals zie ik steeds meer mogelijkheden.

Communicatie is Alles voor Teams

Want waarom zouden we stoppen bij scholen? Waarom niet ook teams in het bedrijfsleven helpen. Helpen om beter samen te werken zodat het plezier groter wordt en de productiviteit verhoogt. Dat is zeker mogelijk en ik ga ervoor zorgen dat ook dat product werkelijkheid wordt.

Communicatie is Alles voor Ouders

Eveline Vlasveld heeft enorm geholpen bij de pilot van het lesprogramma, het ontwikkelen van de TeamTraining en het vergroten van mijn kennis van deze markt. Ze is gezinscoach en heeft haar eigen praktijk De Witte Schelp.

Het is dus niet onlogisch dat Eveline en ik gaan werken aan een vertaling van het lesprogramma specifiek voor ouders. Net zoals elke ouder hebben Eveline en ik zo onze uitdagingen met onze kinderen. Maar het boek Communicatie is Alles, blijkt zowel haar als mij enorm te helpen. Hieronder een berichtje van Eveline waaruit dat blijkt. Zo goed dat we heel graag willen dat andere ouders daar ook plezier van hebben. Dus gaan we over de zomer een training ontwikkelen met de naam: Communicatie is Alles voor Ouders.

Die training gaat ouders de handvatten geven om, met eenvoudige inzichten, heel veel gemakkelijker te communiceren met hun jonge kinderen en pubers. Met als doel natuurlijk minder stress voor de ouders maar ook een stabiele basis voor kinderen. Ik hou jullie op de hoogte.

Samengevat

Het was een prima tweede kwartaal waarin ik weer heel veel heb geleerd over de markt en de (on)mogelijkheden. Het plan voor een succesvolle introductie wordt steeds duidelijker. Na de zomervakantie ga ik vol energie aan de slag om Communicatie is Alles verder op de kaart te zetten.

Ik wens iedereen heel veel plezier tijdens de vakantie, rust lekker uit en geniet!

Communicatie op het curriculum (Update 2)

De missie is simpel: Communicatie op het Curriculum krijgen om jongeren een goede basis te geven voor een gelukkig leven waarin ze hun dromen waarmaken. Maar om dat voor elkaar te krijgen, zijn heel wat stappen nodig. Stappen die ik niet allemaal tegelijk kan zetten en dus heb ik een lange adem nodig. Maar door alles wat ik doe, en iedereen die ik spreek, krijg ik steeds meer het gevoel dat het een missie is die gaat slagen. 

Maar toch. Twijfel? Altijd!

Als je besluit om energie, tijd en geld in een project te steken, doe je dat niet zonder slag of stoot. En zelfs als je de beslissing hebt genomen, blijft die twijfel. Ook bij mij. Er gaat geen week voorbij zonder dat ik minimaal één keer denk: “Paul, je bent gek, wie denk je wel dat je bent!”. Dat is, hoop ik,  normaal als je iets nieuws start en maakt het ook wel weer spannend en leuk.

Wat mij veel kracht en optimisme geeft op zo’n moment, zijn de reacties van alle mensen die ik spreek. En dat zijn er heel wat in de afgelopen twee maanden. Ik ben in gesprek gegaan met meer dan twintig schooldirecteuren in het basisonderwijs, leraren en rectoren in het voortgezet onderwijs en ook een aantal onderwijsprofessionals. Allemaal zijn zij positief over het idee en het lesprogramma Communicatie is Alles, en dat houdt mij natuurlijk ook positief. Twijfel? Altijd! Maar het optimisme overheerst.

Daltonschool de Leeuwerik in Leiderdorp
Superleuk gesprek met Richard van den Berg op de Leeuwerik

Directeuren in het primair onderwijs

Alle twintig directeuren die ik gesproken heb in het basisonderwijs waren erg enthousiast over het idee. Allemaal zien ze de noodzaak om kinderen de basisvaardigheden van persoonlijke communicatie te leren. En allemaal vinden ze het vreemd dat er nog geen lesprogramma is dat kinderen die basisvaardigheden aanleert. Van de twintig zijn er er zeker vijf die met het programma aan de slag willen. De termijn waarop is alleen onzeker omdat het ingepast moet worden.

Mijn lessen uit de gesprekken:

  1. Er is zeker behoefte aan het lesprogramma
  2. Het inpassen in het curriculum kost tijd
  3. De TeamTraining Communicatie is Alles wordt enthousiast ontvangen

Over punt 3: in het blog over de allereerste TeamTraining op ’t Bolwerk in Leiderdorp kun je lezen hoe enthousiast het team was. Dat enthousiasme heb ik sindsdien natuurlijk gedeeld met de directeuren die ik sprak. Van alle directeuren gaf meer dan de helft aan dat ze interesse hebben om zo’n TeamTraining in te zetten. De workshop helpt om de werkdruk op een school te verlagen door het kijken naar uitdagingen in communicatie. Als je het leuk vindt, lees je hier meer over de TeamTraining >>

Entree BonaVentura College Leiden
Vast één van de mooiste entrees uit het voortgezet onderwijs.

Reacties uit het voortgezet onderwijs

Naast directeuren uit het primair onderwijs kwam ik in contact met mensen uit het voortgezet onderwijs. Ook daar wordt het belang van goede communicatie onderstreept en is er maar weinig lesmateriaal aanwezig om die skills te trainen. Een mooie kans dus om daar ook voet aan de grond te krijgen.

De belangrijke vraag is dan natuurlijk of het lesprogramma in huidige vorm past in het voortgezet onderwijs. De professionals die ik gesproken heb, zijn in ieder geval positief. En ook de TeamTraining Communicatie is Alles werd goed ontvangen op het VO. Dat biedt dus mogelijkheden. Er zijn een aantal scholen waarmee ik actief aan de slag ben om het lesprogramma in de brugklas te gaan geven. Top!

Lessen uit de gesprekken:

  1. Communicatie is Alles past prima in de brugklas van het VO
  2. Er is veel behoefte aan lesmateriaal
  3. Er is ook behoefte om hogere klassen te trainen
  4. TeamTraining ook interessant voor lerarenteams in het VO

Gesprekken met onderwijsprofessionals

In maart en april van 2018 kwam ik in contact met verschillende onderwijsprofessionals. Leraren uit het voortgezet onderwijs, intern begeleiders uit het basisonderwijs, specialisten in hoogbegaafdheid en een teamleider uit het VO.  Allemaal zijn ze enthousiast over het lesprogramma en ik leerde ook dat er meer speelt.

Dat is het volgende: het onderwijs in Nederland zit vol met onderwijsprofessionals die hun werk met grote passie uitvoeren. Ze zijn bekwaam en hebben het beste voor met leerlingen en collega’s. Toch hebben zij het gevoel dat ze meer kunnen doen. Meer voor de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen én hun eigen professionele ontwikkeling. Ze zijn ambitieus maar het onderwijssysteem biedt te weinig mogelijkheden voor die ambitie.

Dit is een kans! Hoe dat kan uitpakken, vertel ik in een volgend blog.

Werken aan het boek

De afgelopen maanden stonden uiteraard ook in het teken van het boek dat verbeterd moest worden. Lang verhaal kort, hij is klaar! Dat betekent dus dat het boek vanaf nu te bestellen is via de website.

Stapel boeken Communicatie is Alles 2e druk
Communicatie is Alles versie 2018 is klaar!!!

Als je het boek koopt, sla je een dubbelslag:

  1. Je verbetert jouw communicatievaardigheden
  2. Je steunt de missie van Communicatie is Alles

Bestel het boek >>

De site verbeteren

Al vanaf het begin van Communicatie is Alles bouw ik de site uit op basis van deze filosofie: Bouw als je het nodig hebt. Oftewel, probeer niet je hele website in één keer uit te denken, maar doe het stapje voor stapje. Steeds als je nieuwe functionaliteit nodig hebt, voeg je het toe.

Het bestellen van het boek is één van die wijzigingen die nu nodig was. Daarnaast heb ik nieuwe content toegevoegd voor de TeamTrainingen. Ook de voorpagina is aangepast zodat het weer wat duidelijker is waar Communicatie is Alles voor staat. Het lijstje voor de komende tijd ligt klaar:-).

Feedback

Als je feedback voor me hebt, hoor ik het graag. Zie je mogelijkheden om mee te helpen met m’n missie? Foutjes op de website? Idee voor content? Alle feedback is welkom om te zorgen dat ik slaag in de missie: Communicatie op het Curriculum!

De allereerste Communicatie is Alles TeamTraining

Op de eerste dag van de lente in 2018 gaven wij de allereerste TeamTraining Communicatie is Alles. Eenentwintig maart was niet alleen buiten de klaslokalen een zonnige dag. Ook in het klaslokaal van Groep 5 van ’t Bolwerk heerste een zonnige sfeer die leidde tot een zeer geslaagde primeur. 

Eveline en ik hadden op weg naar Leiderdorp een behoorlijke dosis “gezonde spanning”. Want na de succesvolle pilot van het lesprogramma voor de leerlingen van Groep 8, gingen we nu met vijftien volwassenen aan de slag. En dat is toch weer helemaal anders. Maar voordat we verder gaan eerst een vraag die je jezelf misschien stelt.

Waarom eigenlijk een teamtraining Communicatie is Alles?

Focus is belangrijk dus waarom nog een product maken als het lesprogramma al zoveel werk is? Nou, dat zit zo. Eén van de eerste gesprekken die ik buiten m’n “inner circle” voerde was met Henk Lardee. Hij kan met veel passie vertellen over het onderwijsvak en heeft een heldere en stevige visie leerde ik al snel.

Het boek Communicatie is Alles en matching Postits

Hij vond het initiatief om leerlingen de basisvaardigheden van persoonlijke communicatie bij te brengen heel goed. Maar, voegde hij eraan toe, als je het die kids gaat leren, moet je ook aan de slag met de leerkrachten. Want binnen elk schoolteam zijn er problemen die je heel goed kunt oplossen met betere communicatie. Sterker nog een groot deel van de werkdruk die leerkrachten ervaren, komt misschien wel door gebrekkige communicatie.

Dat idee liet me niet meer los. Henk had gelijk, Communicatie is Alles moest een breder programma worden. Extra werk, maar het maakt het belang van het lesprogramma alleen maar groter. Want wat nu als we met dezelfde inhoud inderdaad ook leerkrachten zouden kunnen helpen. Wat zou dat kunnen betekenen voor een school? Zou het team inderdaad beter gaan draaien? Zou het de werkdruk verlagen?

In het eerste kwartaal van 2018 hebben we hard gewerkt om een teamtraining te maken dat we, wederom als pilot, op ’t Bolwerk zouden geven. 21 maart was de eerste studiedag die vrij was en die werd vastgezet. Altijd lekker om een dealine te hebben!

Eef voor de klas

Structuur van TeamTraining Communicatie is Alles

Het lesprogramma voor de leerlingen vormde uiteraard de basis voor wat we met de leekrachten wilden doen. Maar veertien lessen in één studiedag stoppen zou een beetje veel zijn. Comprimeren dus. De teamtraining heeft het volgende doel:

Leerkrachten en docenten (weer) bewust maken van de kracht van persoonlijke communicatie en handvatten geven om de werkdruk te verlagen.

De inhoud van het lesprogramma is voor volwassenen relatief eenvoudig (alhoewel er toch veel aha-momentjes waren;-). Maar wat niet eenvoudig is, is om voortdurend bewust te zijn hoe belangrijk communciatie is bij alles wat je doet. Doel 1 is dus zorgen dat dat bewustzijn terugkomt.

Doel 2 is om handvatten te ontwikkelen waarmee leerkrachten de werkdruk kunnen verlagen. Handvatten die hun basis vinden in betere communicatie uiteraard. Om deze doelstellingen te bereiken heb ik onderstaande structuur ontwikkeld.

Structuur en Flow TeamTraining Communicatie is Alles

Alle hoofdstukken van het boek zijn ingedeeld in een blok hierboven. Zo is het hoofdstuk over de kracht van woorden, onderdeel van het blok “Emotie”.

Ritme van de teamtraining

Wat heel belangrijk is in een training, is ritme. Te lang luisteren naar een persoon en mensen vallen in slaap. Te kort en het wordt onrustig. Ik denk dat we met deze teamtraining het juiste ritme te pakken hebben.

Elk blok bestaat steeds uit de volgende drie onderdelen:

  • Brain Dump
  • Theorie Communicatie is Alles
  • Brain storm

De output uit de Braindump en de Brainstorm plakten we, als Post-ITs, op vier vellen aan de muur.

Lege brainstormvellen voor de teamtraining

Dit wordt vervolgens de input voor een document met aanbevelingen waarmee het team aan de slag kan. Maar dan de belangrijke vraag: hoe ging het?

Reacties van het team ’t Bolwerk

Wij kunnen zoveel zeggen maar het draait natuurlijk altijd om de klant. Dus die laten we graag aan het woord.

Het team bestaat uit vijftien enthousiaste en bevlogen leerkrachten. Mensen met een hart voor het onderwijsvak en liefde voor de leerlingen. Zoals je op veel scholen ziet, zijn het zeer empatische mensen.

Hieronder wat reacties:

“Een communicatiecursus in pocket formaat. We hebben deze dag enorm gewaardeerd.  Vooral zelf in actie komen was fijn. Zo krijg je meer grip op je eigen ontwikkeling.”

Hoe schrijf je goede oudercommunicatie via e-mail
Hard aan het werk voor de schrijfopdracht e-mailcommunicatie aan de ouders.

“Mij heeft het stof tot nadenken gegeven om de manier van contact tussen ouders en leerkrachten vast te leggen. Zodat het voor alle partijen duidelijk is hoe je communiceert over iets. Denk dat het op deze manier werkdrukverlagend is en veel ruis uit de communicatie haalt.”

Communicatie Postits en brainstorm

“Wij vonden de communicatietraining prettig, er heerste een ongedwongen sfeer. Ieder kon zich vrij voelen om te spreken. Rustige presentatie en sprekende voorbeelden.”

En dat is natuurlijk waar je het allemaal voor doet en waarop je hoopt.

Hier stopt de TeamTraining niet

Een groot nadeel van veel trainingen en workshops is dat iedereen enthousiast is, maar vervolgens toch door de waan van de dag wordt opgeslokt. Dat wilden we anders doen.

Onderdeel van de TeamTraining is een document op basis van de BrainDumps en BrainStorms. Op basis van die input pakken wij drie of vier belangrijke punten eruit en voorzien die van de handvatten om ze op te lossen.

Met dit document kan het team aan de slag in het teamoverleg. Ze bepalen hoe ze met bepaalde uitdagingen rondom communicatie om willen gaan. Daarbij gaat het vaak om een verandering in gedrag of een nieuw proces om de communicatie soepeler te laten verlopen.

Iedereen krijgt het boek communicatie is alles
Elke klas ontvangt natuurlijk het boek Communicatie is Alles.

Na een periode van 12 weken komen Eveline en ik weer langs om te evalueren. Welke uitdagingen heeft het team opgepakt? Wie hebben er aan de oplossing voor die uitdagingen gewerkt? Hoe ging dat? Hoe zou Communicatie is Alles verder nog kunnen helpen? Zijn er al uitdagingen opgelost? Op basis daarvan bepalen we eventuele vervolgacties.

Mocht je na dit verhaal denken: “Zo’n teamtraining, dat lijkt me wel wat!”, bel dan even met Paul Neuteboom op 06 4397 5972 of stuur een e-mail aan paul@communicatieisalles.nl.

Een lesprogramma in de markt zetten (Update 1)

Mijn missie is om kinderen stevig in de wereld te zetten en de wereld een beetje beter te maken. Daarvoor heb ik het lesprogramma Communicatie is Alles ontwikkeld. Maar ik heb nog nooit een lesprogramma in de markt gezet dus ik moet alles leren. In deze updates laat ik je een beetje meegenieten.

Hoogtepunt van de week

Ja, laten we gelijk maar bij het mooiste beginnen. M’n post op Facebook over het artikel ‘Hoe m’n beste idee tot leven kwam.’ was een onverwacht hoogtepunt. Natuurlijk had ik wel wat reacties verwacht maar vooral de manier waarop iedereen reageerde was geweldig.

Het gaf me niet alleen heel veel energie maar ook het idee om deze updates te schrijven. Dank je wel lieve mensen!

Facebook Post Communicatie is Alles idee

Lees hier alle commentaren op de post >>

Waarom deze updates?

Ten eerste denk ik dat mensen het leuk vinden om te zien wat erbij komt kijken om een nieuw bedrijfje te starten. De leuke en minder leuke dingen die je daarbij tegenkomt. Het lijkt me dat anderen daar iets aan kunnen hebben. Dus als je een vraag hebt, stel hem gerust in de comments.

En, sowieso voor vrienden en familie die het leuk vinden op de hoogte te blijven natuurlijk.

Gesprekken met de markt

Als je een nieuwe markt betreedt, moet je onderzoek doen. Dat kan achter je schermpje thuis, maar echt leren doe je pas als je mensen spreekt. Dus heb ik de komende maanden elke week drie tot vier gesprekken met mensen uit het vak. Schooldirecteuren van basisscholen voornamelijk maar ook andere specialisten.

Header Montessori Oegstgeest

Deze week was ik op het Montessori in Noordwijk en Oegstgeest. Twee totaal verschillende gesprekken, maar allebei superinteressant. Communicatie is Alles wordt eigenlijk overal heel goed ontvangen. Hier dus ook. Maar in Noordwijk was er veel meer, opbouwende, kritiek dan in Oegstgeest. En daarmee bewijzen deze gesprekken gelijk hun waarde. Eigenlijk op twee manieren.

Eén, als je kritiek krijgt, is het een kans om te leren. Niet dat je zomaar alles klakkeloos moet aannemen natuurlijk. Je moet blijven vertrouwen op je eigen ideeën. Maar, je kunt wel heel goed mixen. Jouw ideeën met de kennis van specialisten uit het vak.

Twee, als de persoon vooral positief is, krijg je ongelooflijk veel energie. Zo’n persoon gaat direct met je meedenken en nieuwe ideeën aandragen waar je iets mee kunt. Waardoor jouw hoofd ook weer ‘aangaat’. Zeer waardevol dus.

Als laatste had ik een gesprek met Peter Pot van Primair Passend Onderwijs Regio Leiden. Een zeer leuke man met heel veel ervaring in het primair onderwijs. Idee: ga ook speciale avonden organiseren om ook de ouders aan het begin meer te betrekken bij Communicatie is Alles.

En dat is een goed idee. Want de olievlekwerking richting de ouders is een belangrijk onderdeel van de methode. Daarom sturen we ook een e-mail naar de ouders na elke les. In die e-mail de vraag om het hoofdstuk te lezen en hun kind te helpen met de thuisopdracht.

Toeval bestaat niet

Toen ik weg liep bij Peter, kwam ik een vriendin tegen waarmee ik app-contact had maar nog geen afspraak. Gelijk twintig minuten staan praten natuurlijk, vier nieuwe contacten gekregen en direct een afspraak gemaakt. Zo leidt het één tot het ander. Een beetje buiten komen is dus op vele manieren nuttig.

Werken aan het boek

Ik ben de laatste vier weken druk bezig geweest om de tweede druk van Communicatie is Alles af te maken. Twee nieuwe hoofdstukken geschreven, fouten eruit,  nieuwe afbeeldingen laten maken en ga maar door. Grote klus maar het gaat de goede kant op. De tekeningen in het boek zijn trouwens gemaakt door Wilma Fransen. Iedereen vraagt dat, dus leuk om te weten.

En, Mirjam van der Loo heeft me donderdag haar redactieslag gestuurd. Dank, dank, dank! Daar ga ik mee verder na het schrijven van dit blog;-).

Redactieslag Communicatie is Alles
Nieuw hoofdstuk over smartphones en social media. Veel verse foutjes:-)

Werken aan de TeamTraining

Verder zijn Eveline en ik hard bezig met het ontwikkelen van de TeamTraining. Over twee weken geven we die op ’t Bolwerk in Leiderdorp aan zo’n twintig leerkrachten. Het doel van de training is om ook de leerkrachten meer inzicht te geven in hun communicatie. Want zij communiceren ontzettend veel met ouders, leerlingen en binnen het team. Als je al die communicatie ook maar iets verbetert, helpt dat enorm met de werkdruk. Eveline heeft daar een goed stuk over geschreven op dit blog. Betere communicatie als oplossing voor werkdruk in het onderwijs >>

Samenvattend

Een mooi weekje waarin we heel veel hebben gedaan. Ik heb nog lang niet alles benoemd en ook nog niet iedereen die meewerkt genoemd. Maar dat ga ik zeker doen in de volgende updates.